19.08.2016, 15:37:31

Right Left

Перше підкорення найвищих вершин Антарктики. Частина друга

початок .
У 1966 році команда під керівництвом альпініста Ніколаса клінчу зробила перші сходження на найвищі вершини Антарктики. Розповідь про ці події захоплює і зараз, 46 років по тому.
Лінкольн Еллсворт (Lincoln Ellsworth) відкрив гірський ланцюг Сентінел під час свого епічного трансконтинентального перельоту з антарктичної Пенінсула в Маленьку Америку в 1935 році.
початок
© Ellsworth Antarctic Expedition
«Ми побачили одиночну невелику гірську ланцюг, - пише він, - і я взяв курс на неї. Симетричної форми, з центральною пірамідою заввишки в 13 000 футів. Я назвав її Сентинел ... »
Основний частини Сентинел, втім, Еллсворт ніколи не бачив, вона лежала на південь, захована під товстим покривом хмар. Найвищі вершини Антарктики залишалися незвіданими до 1957 року, коли екіпаж літака США, здійснюючи дослідний політ (це був Міжнародний геофізичний рік), зауважив зазубрені піки. Ця експедиція досягла Сентинел в грудні 1957 і зафіксувала висоту головних піків.

Пізніше геологи Університету Міннесоти вивчали найбільш доступні кам'яні формації Сентінел, а фахівці US Geological Survey склали картографічний план місцевості. Але Антарктика залишалася континентом, на найвищі гори якого не зійшов чоловік.

Під керівництвом Національного Наукового фонду, який курирував програму дослідження Антарктики Сполученими Штатами Америки, American Alpine Club домагався повторного відправлення експедиції на Сентинел протягом антарктичного літа 1966-67. Фінансова підтримка Національного Географічного Товариства і матеріальна підтримка ВМФ дали можливість здійснити ці плани. Принциповою метою команди були перші підйоми на масив Вінсона (названий на честь Карла Вінсона) і гору Тайрі (названа в честь контр-адмірала Девіда М. Тайрі, керівного військово-морськими силами США в Антарктиці в 1959-62 роках). Крім цього, потрібно було зібрати зразки порід і пошукати скам'янілості.

Яйця і голова дослідника - на «Лід»

У Крістчерч (Нова Зеландія), 6 грудня 1966 року народження, ми піднялися на борт Геркулеса C-130 для польоту тривалістю в вісім з половиною годин У Крістчерч (Нова Зеландія), 6 грудня 1966 року народження, ми піднялися на борт Геркулеса C-130 для польоту тривалістю в вісім з половиною годин. Ми летіли на «Лід», - так старожили називали Антарктику.

Нашої експедиції надав честь своєю компанією контр-адмірал Фред Е. Бакутіс (потім - командер Операції Глибока заморозка [Operation Deep Freeze, кодову назву для серії місій США в Антарктиці]). На основну базу Штатів в Мак-Мердо Саунд перекидалися припаси, - включаючи ящики зі свіжими яйцями, наставлені високо над моєю головою. Я дуже сподівався, що приземлення зробить мене одним з інгредієнтів в гігантському омлеті.

Коли ми пролітали над мисом Адер, адмірал вказав за вікно, і я встав поглянути вниз на кораблі, що пробиваються на південь через щільний лід, - щорічна доставка припасів під проводом криголама Glacier.

Скоро ми почали знижуватися до Мак-Мердо і я повернувся на своє сидіння під ящиками з яйцями. Коли приземлялися, не тріснула жодна шкаралупа.

На Мак-Мердо Джеррі Хаффман, представник Антарктичної Дослідницької програми США (US Antarctic Research Program, USARP), допоміг нам згрупувати наше спорядження, додавши сани Нансена (дві штуки) і моторизовані тобогани, любовно звані «газонокосарки з лижами». Ми також завантажили радіо, генератори та антени.

О п'ятій пополудні сьомого грудня наш С-130, оснащений лижами, шумно піднявся в повітря з Фредом Шнейдером на управлінні і адміралом Бакутісом на борту для консультацій і останніх рішень. Після чотирьох з половиною годин ми побачили обриси Сентінел через крижаний туман. Пух хмар на піках підкреслював їх колосальний розмір.

Тисяча футів над вершиною гори, командер Шнейдер зробив коло над Вінсон, щоб дати нам можливість зробити фотографії, переглянути місця можливих маршрутів. Потім ми полетіли на схід.

«Я повернусь миль на п'ятдесят назад, щоб подивитися, чи зможемо пролетіти під хмарами», - прокричав пілот через шум двигуна.

Ми почали візит знизу, але хмари густо клубочилися навколо вкритій кригою вершини, зводячи нашу можливість щось розгледіти до нуля, тому довелося летіти назад на Берд Стейшн, де вдалося трохи відпочити.

Десять годин по тому ми знову були над гірським ланцюгом. Хмари знову вкривали Сентинел, але командер прийняв рішення приземлятися. Був, знаєте, певний комфорт в знанні про те, що в 1961 неподалік звідси розбився R4D. На щастя, в цей раз жодна життя не була втрачена.

Тропічний вантаж в Антарктиці

Коммандер Шнейдер зробив декілька заходів на своєму велетенському аероплані, переглядаючи ландшафт внизу обережно, як людина, що пробує пальцем воду в гарячій ванні. Нарешті лижі чиркнули по поверхні землі, на пробу - один раз, другий, - і ось ми внизу. Коли ми вибралися назовні, на крижану рівнину, ми вже були на висоті 8 500 футів.

Останнє тепле містечко ми покинули на сорок днів і сорок ночей. Звичайно, «ночі» - це тільки про почуття часу, тут в середині літа сонце ніколи не сідає. Холод, однак, змушував клякнути. Ми поспішно виволокли наше спорядження і попрощалися. Гігантська повітряна птах плавно розгорнулася, проїхала по своїх слідах і піднялася в повітря. Похитавши крилами на прощання, сріблястим відблиском зникла на сході.

Розбираючи наші запаси, я помітив дивну коробку. На ній, крім назви експедиції, стояло: «Гавайська весілля». «Що це?» - запитав я. Ніхто не знав.
Розбираючи наші запаси, я помітив дивну коробку
Kodachrom by Eiichi Fukushima © NGS

Ми відкрили коробку. На світло були витягнуті жіночі шльопанці, баночки з холодним кремом, каструльки і кухонне приладдя. Очевидно, це сунули з нашої екіпіровкою, коли ми перепаковуємо, поспішаючи, на складі в Лос Анджелесі. Не так-то багато ми могли зробити, щоб виправити помилку. Побажали нареченій всіх благ.

За допомогою нашого моторизованого тобоггана ми швидко добралися до Основного Табори, який знаходився в цирку, оточений скельними. Ми називали це «Долина Сонця».
Моторизований тобогган буксирує людей і спорядження від гори до гори. «Без цього, - каже Клинч, - на шість піків нам би ніколи не піднятися». У світлі антарктичної ночі Корбет відправляється перевірити команду, висхідну на Лонг Гейблс (Long Gables).
Kodachrom by Nicholas B. Clinch © NGS

Позаду нас йшов у висоту шлях на Винсона, низка широких сніжних схилів, задути вітром полиць і плато.

До вечора після нашого прибуття ми знемагали від нетерпіння, викликаного керуючий першого перевалу. 24-годинний світловий день зробив розклад марним. Близько шостої години вечора Лонг, Корбет, Сільверстейн і Холлістер взяли тисячу футів троса і атакували гору.

Кожен крок вони пробивали, прорубали через сніг, синій лід між розсипаються камінням. Піднімаючись, встановлювали трос на місце і починали спочатку.

Коли ми з Джоном, одягнені понад звичайний, вийшли назовні, щоб зустріти повертаються хлопців, перше, що сказав Сем Сільверстейн, було: «Вода є?». Незважаючи на температуру нижче нуля, їм було жарко від важкої роботи і хотілося пити.

Підйом на кручу, яку ми назвали «Перевал Сема», звільнив дорогу перед фінальним наступом на масив Вінсона. Прямо перед перевалом, на висоті приблизно 11 000 футів, ми поставили Перший Табір, два намети на чотирьох кожна. Другий Табір буде поставлений пізніше на високому перевалі між горою Шинн і плато на масиві Вінсона.

Вітру злегка пом'яли експедицію

13 грудня хороша погода з нами попрощалася. Хмари затягнули плато близько Основного Табори, довгі снігові стрічки вітер здував з гори Шінна. Після того як ми перемістили всі наші пожитки в Перший Табір, ми залишилися там ночувати, - я, Лонг, Корбет, Шенінг і Еванс.

Вітер посилювався, перетворюючись в безперервний рев. Білл Лонг і я лежали в наших спальних мішках, дивилися на раму, в яку б'ються пориви вітру. Близько третьої години ранку я помітив, що підвітряного боку намети прогинається. «Білл, та сторона вигинається!» - закричав я. Лонг натягнув черевики і вибіг назовні. Через хвилину він повернувся з лопатою і ми підперли нею наметове жердину. Зібрали в купу одяг і черевики і почали думати, що ж робити, якщо намет розлетиться.

«Завжди можна повернутися до Основного Табір», - сказав Білл. І ми вляглися спати під завивання вітру. У сусідньому наметі у Корбета, Еванса і Шенінг ніч була теж не цукор. «Тентом грало взад і вперед, немов акордеоном, - сказав Піт на наступний ранок. - Добре, що тут два намети, - вже якщо б кого здуло, так не поодинці! »

До дев'ятої ранку на радиоконтакт з Основним Табором ми не пробилися, зате до полудня зв'язок нарешті налагодилася, і ми почули голос Чарлі Холлістері: «Перший Табір, це Основний Табір. Основний Табір зрівняв із землею. Повторюю. Всі намети здуло. Лижі і екіпіровку здуло на льодовик. Ми всі п'ятеро в кухонній наметі, опустили жердину. Кінець зв'язку".

Тієї ночі вітер став ще більш поривчастим: наметове тент тріщав, ніби кулемет, година за годиною.

Однак шторм нарешті стих. На той час, як я повернувся на базу, весь табір уже був виставлений заново, а намети встановлені і ретельніше укріплені.

Лінія життя утримує Джона Еванса, що спускається з майже вертикального схилу
Лінія життя утримує Джона Еванса, що спускається з майже вертикального схилу. У лівій руці він тримає жумар, металевий затиск, який дозволяє повільно ковзати вниз. Втрачаючи стійкість, він фіксує затиск, захоплюючий мотузку і утримує Джона від падіння.
Kodachrom by Eiichi Fukushima © NGS

Зефірна верхівка Остенсо (Ostenso). Червоні парки альпіністів здаються вишеньками на морозиві.
Kodachrom by Samuel C. Silverstein © NGS
Всі десять альпіністів підіймаються на Вінсон

Ми зібрали всі свої сили для завершального ривка: на Вінсон. 17 грудня Піт Шенінг, білл Лонг, Джон Еванс і Баррі Корбет пішли через плато перед гірській рядой. Три милі вперед, подолання декількох ущелин, і вони натягнули два тенту для Другого Табори на висоті 14 800 футів.
Пронизуючо холодним вранці 18 грудня четверо, втомлені від зробленого, рухаються навскіс по схилу. Об 11:30 вони досягли найвищої точки Антарктики - 16 800 футів, вершина Винсона.

На самому вінці континенту альпіністи встановили прапори дванадцяти націй, які підписали Антарктичний договір 1959: Додати Аргентини, Австралії, Бельгії, Чилі, Франції, Японії, Нової Зеландії, Норвегії, Південної Африки, СРСР, Великобританії і США. Цей унікальний договір відокремлює Антарктику, як «континент світу», де переслідуються тільки мирні цілі.

Наша перша експедиція встановила також прапори спонсорів і і помічників, Національного географічного товариства і USARP. Четверо радісних альпіністів вбирали тягнеться перед ними простір - далі Сентінел, далі крижаного плато ... Там, де зовсім поруч з вершиною був знайдений вихід породи, Джон Еванс взяв зразок приблизно з фут завдовжки.

Згнітивши серце, вони почали шлях вниз.

Двома групами по три людини 19 і 20 грудня решта учасників експедиції вирушили на масив Вінсона. Поки дві ці групи рухалися вгору, Білл Лонг і Джон Еванс спустилися з льодовика на камені. Геологічні ознаки вказували на те, що тут можуть перебувати найстаріші камені Сентінел. Це міг бути кварцит, з якого переважно складаються гірські породи, формація, яка носить назву «Crashsite quartzite» (названа так на згадку про землях, менш щасливих, ніж наша).

Білл і Джон повернулися в Перший Табір, навантажені зразками, які додалися до зростаючої колекції з висот, пройдених раніше. Аналіз цих зразків допоможе закрити прогалини геологічної карти Сентінел. Все ще є ймовірність виявлення скам'янілостей.

На деяких каменях над Першим табором були мізерні лишайники. Це - єдина форма життя, яку ми виявили в цих горах.

Другий Табір на перевалі Вінсон-Шинн був ідеальною стартовою точкою для підйому на гору Шинн, третій по висоті пік Антарктики. Ця назва - дати пам'яті Конраду С. Шінну, пілоту літака, який в 1956 приземлився на Південному Полюсі.

Протягом чотирьох днів четверо з нас піднялися на гору Шинн. Звідси відкривався запаморочливий вид уздовж хребта Сентінел, на північ повз Епперлі до Тайрі.Ето був один з маршрутів, який ми розглядали для підходу до Тайрі, але каміння і майже вертикальні схили виглядали непереборно і ми вирішили шукати інший, більш легкий шлях.
Протягом чотирьох днів четверо з нас піднялися на гору Шинн
Велика мужність - приймати ванну в умовах Антарктики. У безвітряну погоду, коли яскраве сонце відбивається від снігу, Уолстром, Сільверстейн і Еванс поливають один одного теплою водою з розтопленого снігу. Стоячи на водонепроникному матраці, намилити, змити, витертися, - дуже, дуже швидко.
Kodachrom by Charles Hollister © NGS

Різдво застало нас знову зібралися разом в Основному таборі, підводять підсумки першої частини нашої експедиції. Ми скупчилися в кухонній наметі за пізнім різдвяною вечерею. І знову наша вдячність - гостинним господарям з Мак-Мердо, які забезпечили нас п'ятдесятьма п'ятьма кілограмами філе міньйон.

Дік Уолстром на замовлення смажив стейки. Брайан роздавав солодощі, надіслані його подругою. Сем дістав дуже маленьку пляшечку бренді, яку, згідно з церемонії, вилили в великий чайник чаю.
Дік Уолстром на замовлення смажив стейки
Відмінний обід - філе міньйон. Чарлі Холлістер готує на парі двоконфорочна плиток. Картопля, боби і морквина доповнюють блюдо. «Якщо постійно день, то час просто йде від нас. Іноді ми виявляємо себе снідати о четвертій годині дня », - каже автор.